anak2 murid

Saturday, January 15, 2011

aku masih dara

Go to fullsize image
liyana shamsuddin.
kenapa pic dia kat entri nih?


tajuk entri yang agak sensitif lah. 

"AKU MASIH DARA"
IM VIRGIN 

jangan risau lah.entri nih x sensitif mane pun.tajuk je nak gempak.haha
kenapa pic liyana shamsuddin kat entri nih?pelik x?

sebabnye

vv
v
v
v

dia kan salah seorang pelakon dalam 

AKU MASIH DARA

hehe.

ahad lepas aku n fifa g tengok cerita nih tau kat JJ S2.1st2 memang aku xnak tengok lah cite nih weh.yelah,tajuk pun cam ngeri semacam je.haha.tapi akhirnya aku mengalah juga.nak support filem malaysia weh.tiket TGV pukul 4 pm.
sori : xsnap pic lah.hehe

nak tau sinopsis cerita AKU MASIH DARA

Aku masih dara.Betul ke masih dara?haha.Filem Aku Masih Dara,Filem terbaru Ahmad Idham  yang  menyentuh isu kerosakkan akhlak di kalangan remaja dan mengupas ragam kehidupan gadis-gadis zaman sekarang yang hidup liar tanpa didikan agama dan perhatian ibu bapa.
Sebuah Filem yang cuba menunjukkan kepada umum kehidupan remaja hari ini dan diharap dapat memberikan pengajaran kepada masyarakat diluar sana.Tetapi persoalan saya akan filem sebegini akan dapat mendedahkan umum mengenai isu semasa para remaja dan sekaligus menyedarkan masyarakat mengenai cara hidup remaja?atau filem ini sendiri akan menjadi titik mula kerosakkan akhlak remaja kita?Penggunaan bahasa yang kesat,scene-scene yang menunjukan aktiviti tidak bermoral dan banyak lagi terdapat didalam Filem Aku Masih Dara.Adakah ia akan memberikan kebaikan atau sebaliknya?Apa pandangan korang?


Aku Masih Dara

Aleesya, Sofea dan Hani merupakan tiga rakan rapat yang mempunyai latarbelakang keluarga yang berbeza. Masing-masing juga mempunyai pandangan berbeza tentang Islam, berdasarkan cara mereka dibesarkan oleh ibubapa masing-masing. Aleesya mempunyai didikan agama yang asas – boleh mengaji dan tahu sembahyang.
Namun, membesar dalam persekitaran yang serba moden dan sosial menyebabkan beliau leka pada tuntutan agama. Sofea pula dibesarkan tanpa didikan agama, Sofea dibesarkan dalam suasana serba kebaratan, Sofea tidak tahu solat dan tak tahu mengaji. Hidupnya penuh dosa dan noda sehingga dia kurang tenang walaupun mempunyai segalagalanya. Hani pula membesar dalam keluarga yang susah. Beliau kurang didikan agama lantaran ibubapa yang terlalu sibuk mencari sesuap nasi untuk mereka sekeluarga. Hani senantiasa menyalahkan ibubapanya dan adakala salahkan Tuhan kerana tidak mengubah nasib beliau sekeluarga. Untuk hidup senang, beliau mengambil jalan mudah, menjadi pengedar dadah secara kecil-kecilan dan menjerumus dalam hidup penuh noda, dunia yang mana semuanya ‘halal’.
Hani mendapat bekalan dadah daripada teman lelakinya, Zachery, yang merupakan ketua pengedar dadah di kawasan flat tempat tinggalnya. Perbezaan pandangan mereka tidak menghalang persahabatan mereka bertiga sehingga kemunculan Firdaus, sepupu Aleesya yang warak. Firdaus pentingkan hukum Tuhan dan beliau sedar, sebagai seorang Islam yang berpendidikan, adalah menjadi tanggungjawabnya untuk mendidik saudara Islam yang terlencong. Firdaus yang berasal dari kampung, datang ke Kuala Lumpur untuk mengikuti kursus keusahawanan, dan menumpang di rumah bapa saudaranya yang juga bapa kepada Aleesya. Menyedari Aleesya hilang arah, Firdaus sering menegur tindak tanduk Aleesya, menyebabkan Aleesya amat membenci Firdaus kerana terlalu ‘menjaga tepi kainnya’.
Namun, kehadiran Firdaus mulai mengubah diri Sofea yang mencari ketenangan. Sofea yang sudah puas hidup tanpa agama, menemui ketenangan apabila berkawan dengan Firdaus. Menerusi Firdaus, Sofea belajar tentang Islam dan mulai menyintai agama yang selama ini, sekadar status di kad pengenalannya. Kemesraan antara Firdaus dan Sofea, menyebabkan Sofea mula renggang dari Aleesya dan Hani. Sofea yang mahu Aleesya berubah mulai dimusuhi Aleesya yang menyangka Sofea berlakon untuk meniduri Firdaus. Apabila Sofea mengikut Firdaus ke kampung, bagi mendalami Islam tanpa gangguan, Aleesya semakin liar dan mula hilang pertimbangan sehingga sanggup mengikut Hani ke dalam dunia ‘pil khayal dan parti seks bebas’. Semasa mengikuti sebuah parti seks yang dianjurkan oleh Zachery, Aleesya ‘hilang dara’, menyebabkan beliau tersedar dari kebodohannya.
Hani yang sudah lama ‘hilang dara’ cuba tenangkan Aleesya dan memberitahunya, pada zaman sekarang, dara tidak penting. Menyedari beliau bukan dara lagi, Aleesya yang hilang maruah, mengambil keputusan untuk bertaubat dan mendekatkan diri dengan Allah. Beliau meminta bantuan Firdaus untuk mendidiknya juga menyelamatkan maruahnya dengan cara menikahinya. Aleesya ditemani Hani, pergi ke kampung Firdaus. Permintaan Aleesya menyebabkan Firdaus berada dalam dilemma, kerana Firdaus yang sudah tertarik pada Sofea, berjanji mahu mengahwini Sofea. Sofea pula memberitahu Firdaus bahawa walaupun dia hidup tanpa agama, dia masih dara kerana dia berpegang pada pegangan bahawa, ‘mahkotanya’ hanya untuk seorang lelaki yang boleh mendidiknya menjadi isteri yang baik.
tengok trailer kat sini
nak download cerita AKU MASIH DARA klik sini
100% free


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright © 2012 Reserved to Ellyayah
Design by Kay SBK